Helion


Szczegóły ebooka

Neuralgia. Jak żyć?

Neuralgia. Jak żyć?


Czym jest neuralgia?
Jak żyć z tą chorobą?
Pozycja skierowana zarówno dla tych, którzy cierpią na neuralgię, jak i tych, którzy zmagają się z innymi chorobami. Jej treść uzmysławia również ludziom zdrowym, z jakimi przeszkodami muszą mierzyć się chorzy na neuralgię i jak można pomóc im w walce z tym schorzeniem.
Książka w przystępny sposób opisuje na podstawie własnych doświadczeń metody radzenia sobie z tą rzadką przypadłością występującą w obrębie twarzy. To ból, który stanowi ogromne wyzwanie dla medycyny i pacjenta. Jest on szczególnie trudny w leczeniu, a kiedy próby jego opanowania nie przynoszą efektu, może doprowadzić do załamania się odporności psychicznej, a w konsekwencji do lęku i depresji.
Neuralgia podobnie jak wiele chorób przewlekłych, wprowadza liczne ograniczenia w życiu zawodowym i osobistym. To jak człowiek poradzi sobie z chorobą i wszelkimi jej następstwami zależy od wielu czynników. Wśród nich ważną rolę odegrają cechy indywidualne pacjenta, jego zasoby osobiste i społeczne.
Autorka uzmysławia czytelnikom, że z neuralgią można nauczyć się żyć, a co więcej: doceniać wpływ, jaki choroba wywiera na nasze życie. Ten optymistyczny wydźwięk książki sprawia, że jest to pozycja o wewnętrznej sile, o wytrzymałości i niepoddawaniu się nawet w najcięższych momentach życia. Katarzyna Buć dzieli się sprawdzonymi metodami, które pomagają jej w codziennym funkcjonowaniu, a także zachęca do szukania jasnych stron nawet w najczarniejszej depresji.

  • O autorce
  • Wstęp
  • MASZ TYLKO JEDNO ŻYCIE
  • Diagnoza i co dalej?
  • Akceptacja choroby
  • Leczenie
  • Remisje i powroty
  • Czynniki wyzwalające
    • Dotykanie twarzy i głowy
    • Mówienie i zmiana mimiki twarzy
    • Spożywanie posiłków i picie
    • Niesprzyjająca pogoda, klimatyzacja, przeciągi
    • Aktywność sportowa
    • Hałas
  • Ból ekstremalny
    • Akceptacja sytuacji
    • Ból jako wyzwanie
    • Kontrola myśli
    • Kontrola zachowań bólowych
    • Praca z oddechem
    • Aktywność kontra odpoczynek
    • Relaksacja
    • Przykładowy tekst relaksacji z wizualizacją
    • Trening Jacobsona
    • Rola otoczenia
    • Refleksja końcowa: Czy czas choroby jest czasem zmarnowanym?
  • Ból znośny
  • Jak kształtować odporność psychiczną?
    • 1. Mieć wsparcie.
    • 2. Poszukiwać sensu w trudnych wydarzeniach życiowych.
    • 3. Akceptować siebie.
    • 4. Zachować optymizm.
    • 5. Być proaktywnym.
    • 6. Mieć cele.
    • 7. Dobrze zarządzać emocjami.
    • 8. Dbać o sen.
    • 9. Zachować postawę altruistyczną.
    • 10. Patrzeć na problemy z innej perspektywy.
    • 11. Zapisywać dobre rzeczy.
    • 12. Doceniać swój wysiłek.
  • Wspieranie osoby chorej
    • 1. Choroba wymaga wiedzy.
    • 2. Choroba zmienia człowieka, ale nigdy w 100%.
    • 3. Ból ogranicza.
    • 4. Leki miewają skutki uboczne.
    • 5. Mądre pomaganie się opłaca.
    • 6. Mieć poczucie humoru.
    • 7. Być dobrym obserwatorem.
    • 8. Nie można zapominać o sobie.
    • 9. Warto być cierpliwym.