Helion


Szczegóły ebooka

Trenuj swój intelekt. Rozwiń pamięć, koncentrację, kreatywność i uważność w 31 dni

Trenuj swój intelekt. Rozwiń pamięć, koncentrację, kreatywność i uważność w 31 dni


Dostrój swój intelekt do wyzwań współczesności

Jeżeli dotychczasowa historia XXI wieku czegoś nas uczy, to przede wszystkim tego, że jedyną pewną rzeczą jest zmiana. Rzeczywistość podąża w niespodziewanych kierunkach, nie oglądając się na przewidywania futurologów. W dodatku mózg współczesnego człowieka jest nieustannie bombardowany informacjami i bodźcami. Czy da się w takich warunkach utrzymywać sprawność intelektualną na stałym, wysokim poziomie?

Stop. To nie jest dobrze postawione pytanie. TRZEBA dbać o sprawność intelektu, tego potężnego narzędzia, w które wyposażyła nas natura. Dostosowywanie się do nowości, ciągłe uczenie się nowych rzeczy, zdobywanie świeżych umiejętności - to codzienność człowieka XXI stulecia. W świecie, w którym najwyżej premiowane są elastyczność i kreatywność, sprawny umysł jest wyjątkowo potrzebny.

Aby utrzymać intelekt w wysokiej formie przez długie lata, najlepiej wspierać jego działanie systematycznym i dobrze zaplanowanym treningiem. Właściwie dobrane ćwiczenia uaktywnią obszary mózgu odpowiedzialne za procesy poznawcze, pozwolą zwalczyć stres i zwiększyć samoświadomość. Paulina Mechło i Olga Geppert, autorki bestsellerowych pozycji poświęconych treningowi intelektu, w swojej najnowszej książce prezentują właśnie takie - nowe, dostosowane do wymogów współczesności - spojrzenie na intelekt. Proponowane przez autorki ćwiczenia rozwijają sześć kluczowych obszarów funkcjonowania intelektualnego: koncentrację, kreatywność, język, pamięć, wiedzę, emocjonalność i uważność. Dzięki pracy nad nimi będziesz gotów na intelektualny podbój świata - i żadne wyzwanie współczesności nie będzie dla Ciebie zbyt duże!

 

Wstęp. Dlaczego powstała książka? 9

 

Dzień pierwszy. Czym jest intelekt? Po co nam trening intelektu? W końcu korzystamy z mózgu w każdej sekundzie życia 11

Dzień drugi. Lifelong learning - po co uczyć się całe życie? 19

Dzień trzeci. Zachomikuj rezerwy poznawcze 28

Dzień czwarty. Czym jest umysł? Czy warto mieć umysł... rozszerzony? 35

Dzień piąty. Działanie i motywacja, czyli jak myśleć 44

Dzień szósty. 10 wybranych błędów myślenia. Jak to działa? 52

Dzień siódmy. Dwa systemy w praktyce 61

Dzień ósmy. 1, 2, 3, liczysz ty - poznanie matematyczne 68

Dzień dziewiąty. Zrozum kreatywność, czyli o blokadach procesu twórczego 76

Dzień dziesiąty. Jak się skutecznie i efektywnie uczyć? 82

Dzień jedenasty. Higiena umysłu - jak o nią dbać 92

Dzień dwunasty. Zdrowy sen to zdrowy umysł i mózg 98

Szczęśliwy dzień trzynasty. Dlaczego warto czytać i co czytać? 108

Dzień czternasty. A gdyby tak... pobujać w obłokach? Po co nam wyobraźnia? 117

Dzień piętnasty. Co jest wrogiem treningu intelektu? Nowe technologie, treści i ich wpływ na funkcjonowanie mózgu 126

Dzień szesnasty. Po co nam język? O pojęciach, kategoryzacji i rozszerzeniu spojrzenia 134

Dzień siedemnasty. Teoria interpretacji 142

Dzień osiemnasty. Mózg to gwiazda rocka, czyli dlaczego muzyka jest dobra... na wszystko 148

Dzień dziewiętnasty. Sprawdź siebie i swoje postępy, porównując wykonanie dzisiejszych ćwiczeń z dniem pierwszym. Osobowość a intelekt. Introwertyzm a ekstrawertyzm 153

Dzień dwudziesty. Umysł, dusza i ciało na hamaku, czyli jak odpoczywać 161

Dzień dwudziesty pierwszy. Zdrowie psychiczne a intelekt 168

Dzień dwudziesty drugi. Jak pokonać kłopoty z koncentracją? 175

Dzień dwudziesty trzeci. Gdy nie lubię swojej pracy... Co nas blokuje? O stresie, nieprzyjemnych doświadczeniach, frustracji i marnowaniu własnego potencjału 184

Dzień dwudziesty czwarty. Przeciążenie umysłu i chwila refleksji 191

Dzień dwudziesty piąty. Serce i mózg, czyli jak emocje wpływają na nasze zdolności poznawcze (wyspy racjonalności) 199

Dzień dwudziesty szósty. Neurodobrostan (ang. neuro wellbeing) - czym jest i jak go rozwijać? 207

Dzień dwudziesty siódmy. Jak dbać o pamięć? 216

Dzień dwudziesty ósmy. Czy mózg zarządza całym ciałem? Czy faktycznie jest niezależny od naszej woli? 223

Dzień dwudziesty dziewiąty. Techniki walki ze stresem, czyli nie boksuj się niepotrzebnie. Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi doświadczeniami w pracy i poza nią 232

Dzień trzydziesty. Odporność psychiczna 240

Dzień trzydziesty pierwszy. Style poznawcze - jakie są i jakie jest ich znaczenie? 249

Rozwiązania 261